Om treninger

SSK hjelperyttere 2015-2017:

 

Her kommer de sise inntrykkene fra Lars-Olavs, Hans Arnes og Magnes treningsleir på Gran Canaria. 14 vellykkede dager med kun noen få utilsikede hendelser og med meget bra treningsutbytte og D-vitamin tilskudd. 
Øktene har hatt tilsiktet kvalitet med god variasjon av lengde og intensitet. Treningsplanen er fulgt, med noen få justeringer. Nå blir det to og halv uke hjemme før turen går til Calpe med resten av seniorene og juniorene for en ny 14-dagers leir.

Dag 6: Sykkelen til Magne har vært småsur i det siste, og trenger endel nye deler. Etter å ha gjennomsøkt alt av sykkelbutikker i kommunen San Bartolomè de Tirajana for å finne Campagnolo-deler uten hell, måtte vi leite utenfor kommunegrensene. Siden planen for dagen var 6 timer rolig, med innlagte terskeldrag, valgte vi derfor å sykle til Telde. Dette er en nokså flat løype til å være Gran Canaria, med 2300 meter samlet stigning. Med kraftig motvind(medvind hjem igjen), litt småregn i Telde, 20 grader, og ingen Campagnolo-deler, må dette kunne sies å være den minst gode dagen til nå.
Alle har gode bein, og føler øktene blir gjennomført med kvalitet. 

Dag 7: Også idag var det 6 timer på planen, dog med småkupert terreng. Og ordet terreng tok vi litt for bokstavelig. Etter å ha syklet fra Maspalomas til Puerto de Mogàn, valgte vi en rute rett over fjellet. Her er det nok svært få landeveisyklister som har syklet før oss, da første bakke bød på en blanding mellom sprukket asfalt og grus/pukk. Etter 8 km med dårlig underlag, gikk veien over fra asfalt til traktorvei, med mye(!!) steiner og grus. Denne veien fikk brosteinen i Belgia til å føles som nylagt asfalt. Traktorveien fulgte vi i ca. 1 mil, oppover dalen, med en temperatur på 25 grader, og total mangel på vind. Varmt!!!!! 
Etter å endelig ha nådd skikkelig asfalt igjen, gikk turen til Ayacata, ned til 
Santa Lucia og deretter hjem. 
Som alle andre dager, ble det kjørt spurter ca. 10 km fra Maspalomas, der doble 60 skilt er mål. 

Dag 8: Dagens treningsplan var noe alle hadde gledet seg til. Vi skulle kjøre 5 timers tur, inkl. to bolker med spurter. Først fire spurter, så en runde på 2-3 timer, for så fire nye spurter. Spurtene ble kjørt i "tempodalen", hvor det luktet svidd gummi da vi var ferdige. 
Runden mellom spurtene ble Puerto Rico, Mogàn, og opp Mogàn-bakken. 
På kvelden så hele gjengen ut som en gjeng hvalrosser som var skylt i land på sofaen. Hviledagen blir med andre ord ganske bra! 

Dag 9: Som forrige hviledag, ble også denne tilbragt med beina høyt på stranden i Playa del Inglès, sammen med hyggelige pensjonister og flotte badevakter. 

Dag 10: 8x"Aspervika" intervaller skulle sykles. Alle var motiverte, og turen til Tempodalen gikk lett. Det ble en ganske seriøs stemning da vi stod ved foten av bakken opp til Soria. Med 25 grader, og vindstillhet, ble det noen harde og varme intervaller, med skikkelig bra kvalitet. 
På toppen av bakken var det noen slitne padder som syklet ned for Cola-stopp i Puerto de Mogàn, og deretter hjem. 

Dag 11: Nest siste "harde" dag, hvor 6 timer i lett terreng skulle forseres. Målet for dagen var å komme seg til Las Palmas. Men pga. dårlig skilting av "spansk vegvesen", og dårlig navigering, kom vi bare til Marzagàn, en liten by like sør for hovedstaden. Veien hjem igjen gikk lettere, og derfor kom vi hjem på ganske nøyaktig 6 timer. 

Dag 12: "Øya rundt" var planen. Denne planen ble fulgt av Magne og Hans-Arne. Lars-Olav sov kun 2 timer natta i forveien, og valgte derfor en rute over Mogàn, deretter opp Santa Lucia og ned via Fataga. En tur på 5,5 timer, som krever fult fokus, ettersom han var redd for å sovne underveis.
Magne og Hans-Arne fikk til slutt 7 timer og 45 min., 205 km og 3600 høydemeter. Garmin-fil vil bli lagt ut. For de utålmodige, sjekk Magne Aarsteinsen's Strava-profil. De melder om en fin tur, med noe dårlig vær på nordsiden av øyen og tre punkteringer(leirens tre eneste punkteringer) 

Dag 13: Hans-Arne og Magne valgte idag en rolig og flat løype, siden gårsdagens tur var av det voldsomme slaget. Derfor syklet de til Ingeniò, og hjem via El Goro. Turen ble 2.50 lang. De melder om småslitne bein, men gode nok bein til å spurte på doble 60 skilt. 
Lars-Olav var motivert for å ta igjen litt gamping, siden nattesøvnen ødela gårsdagens planlagte økt. Derfor ble det kjørt gamping fra Maspalomas til Mògan-bakken, deretter terskeldrag opp. Gampinga fortsatte ut Tempodalen, der han møtte en snakkesalig spanjol, som var tidligere konkurrent av Contador og L.L.Sanchez. Dermed var det brødsaksa som fikk kjørt seg, og beina fikk hvile til Maspalomas. 

Dag 14: Magne og Hans-Arne reiser med fly til Stavanger klokka 07.00, og lander rundt klokka 12.
Lars-Olav flyr alene til Haugesund, hvor flyet går klokka 15.30. Han lander ca. klokka 21.55.



Bilder vil blir lagt ut på Lars-Olav's Google+ konto når vi kommer hjem, ettersom internettet her nede ikke er noe å skryte av. 

 

Share

Generalsponsor:

Uno-X PMS 2014

Hovedsponsorer:

spinn-logo-2 OH CMYK200x350 coop350x200

Delsponsorer:

Icon-Logo blue RGB
Capgemini cmyk-Converted
Kompakt-RAMP-II

Samarbeidspartnere:

a-sign-logo-liten ByenFysikalskeSenterLogo moller-bil-forus Berentsenlogo350x200

#STAVANGERSK på Instagram

SSK på Flickr

 

If it ain't on Strava it didn't happen...

Logo sh x GRAY